Seuran toimintakertomus 2011

KAINUUN EINO LEINO -SEURA RY

Vuoden 2011 toimintakertomus

Kulunut vuosi oli Seuran 37. toimintavuosi. Seura teki tunnetuksi kirjailija Eino Leinoa, hänen tuotantoaan ja elämäntyötään. Se on tapahtunut Runoviikolla, kokouksissa, Leino-talolla, erilaisissa kulttuuritilaisuuksissa, kirjamessuilla, lehdistön välityksellä, seuran kotisivujen avulla ja myymällä kulttuurituotteita sekä pitämällä yllä ja kehittämällä Eino Leino -talon toimintaa Paltaniemellä. Seura osti yhteistyössä Elias Lönnrot –seuran kanssa Eino Leino –talon Kajaanin kaupungilta 1.11.2010.

Seuran jäsenmäärä oli vuoden 2011 lopussa 141 jäsentä. Seuraan liittyi 6 uutta jäsentä. Kunniajäseniä seurassa oli 8. Johtokunta poistaa 2 vuotta jäsenmaksunsa maksamatta jättäneet yhdistyksen jäsenet jäsenrekisteristä ja jäsenpostituslistalta.

Seuran talous käy ilmi erillisestä tuloslaskelmasta ja taseesta. Kuluneena toimintavuonna Seura sai Kainuun kulttuurirahaston apurahan Eino Leino –talon kirjapäivien järjestämiseen sekä Opetus- ja kulttuuriministeriöltä avustuksen kulttuurin matkailulliseen tuotteistamiseen. Nämä Eino Leino –talon  apurahat ovat yhteistoimintahallinnassa Elias Lönnrot –seuran kanssa, joskin varsinaisena hakijana on Leino –seura. Otavan kirjasäätiöltä saatua apurahaa Seuralla on käytettävissä 2500 euroa Eino Leino-talon kuvanäyttelyn uudistamiseen. Kuvanäyttelyn uudistaminen on viivästynyt Eino Leino –talon omistusjärjestelyjen vuoksi. Johtokunta esittää vuoden tuloksen  …..euroa siirrettäväksi voitto/tappiotilille.

Seuran johtokuntaan ovat kuuluneet: puheenjohtaja Esko Piippo, varapuheenjohtaja Terttu Kvist, sihteeri Aarno von Bell ja rahastonhoitaja Kaija Marin. Muina johtokunnan jäseninä ovat toimineet Paavo Blomqvist, Toini Blomqvist, Petra Ebeling, Anja Hongisto, Soili Luukkonen, Heljä Pylvänäinen, Vesa Hyyryläinen, Jouko Siivola, Stiina Rytivaara, Tapio Karppinen ja Simo S. Soininen.

Johtokunta kokoontui vuoden aikana yhdeksän (9) kertaa: 20.2., 20.2.(huom. yhteiskokous), 4.3., 31.3., 5.5., 27.6.,18.9., 1.11.,16.12. (huom. yhteiskokous).

Johtokuntaa on toimintavuoden aikana työllistänyt Eino Leino –talon omistussuhteen muutoksen jälkeiset tehtävät, jotta talon toiminta on saatu pyörimään.

Toimintavuoden alussa Seuran johtokunta järjestäytyi työryhmiksi, joille annettiin vuoden 2011 toimintasuunnitelmassa mainittujen tehtävien valmistelu- ja hoitamisvastuu. Seuran johtokunnan jäsenet ovat jakaneet työtehtäviä vuoden aikana. Erityisen paljon talkootehtäviä on ollut Eino Leino –talon ylläpidossa. Talon toiminnan suunnittelusta on vastannut talotoimikunta, jossa on ollut edustajat molemmista seuroista. Eino Leino –seuran edustusta ovat hoitaneet puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja.

Seuran kevätvuosikokous pidettiin sunnuntaina 14.4.2010 Kajaanin kaupunginteatterilla. Läsnä oli 20 jäsentä. Kokouksessa vahvistettiin vuoden 2010 tilinpäätös ja myönnettiin johtokunnalle vastuuvapaus. Puheenjohtajana toimi  Maija Rissanen  ja sihteerinä Simo Soininen. Vuosikokouksen jälkeen kokousväki katsoi teatteriesityksen Kajaanin seminaari.

Jäsenmaksukannon yhteydessä kerättiin vapaehtoista tukimaksua Eino Leino –talon ylläpitämiseksi.

Seuran syysvuosikokous pidettiin 25.11. Kajaanin kaupunginteatterin pienen näyttämön kahviossa. Kokoukseen osallistui 19 jäsentä. Kokouksen puheenjohtajana toimi Lasse Lyytikäinen ja sihteerinä Soili Luukkonen. Syysvuosikokouksessa hyväksyttiin toimintasuunnitelma, talousarvio, jäsenmaksu (15 €, yhteisöjäsenet 50 €) ja valittiin seuran johtokunta ja tilintarkastajat.

Syysvuosikokouksen yhteydessä kokouksen osanottajat osallistuivat Kajaanin kaupunginteatterin esitykseen.

Seuran puheenjohtajaksi vuodelle 2012 valittiin edelleen Esko Piippo ja hallituksen muiksi jäseniksi Aarno von Bell, Anja Hongisto, Kaija Marin, Petra Ebeling, Terttu Kvist, Heljä Pylvänäinen, Simo S. Soininen, Soili Luukkonen, Jouko Siivola, Stina Rytivaara, Vesa Hyyryläinen, Sisko Tamminen ja Riitta Lappalainen. Tilintarkastajiksi valittiin Rauli Johansson ja Markku Ruuskanen sekä varatilintarkastajiksi Lasse Lyytikäinen ja Tapio Karppinen. Seuran johtokunta valitsi Seuran varapuheenjohtajaksi Terttu Kvistin, taloudenhoitajaksi Kaija Marinin  ja sihteeriksi Aarno von Bellin.

Seuraavan vuoden jäsenmaksuksi päätettiin 15 euroa. Yhteisöjäsenmaksuksi määrättiin 50 euroa.

5. Tilaisuudet

Vuoden 2011 aikana Seura oli mukana seuraavien tilaisuuksien järjestämisessä, avustamisessa tai järjesti ne itse.

Eino Leino-iltamat

Eino Leino-iltamien valmistelussa on toimittu yhteistyössä Runoviikon kanssa. Ohjelmavalmistelua iltamiin hoitivat Esko Piippo, Heljä Pylvänäinen, Soili Luukkonen. Kajaanin kaupunginhallitus tuki tapahtumaa salivuokran huojennuksella, koska iltamien tuottoa meni Eino Leino –talon hyväksi. Myös Kainuun Sanomat tuki Iltamien onnistumista tukemalla ilmoittelulla. Lavastuksena näyttämöllä oli koivuja, taustana diakuva. Iltamien ohjelmaa esitettiin siten, että väliajan jälkeinen osa iltamista oli konserttiosuutta.

Ohjelma:

*Seuran puheenjohtaja Esko Piippo toivotti iltamavieraat tervetulleeksi.

*Trubaduuri Tuomo Karppinen esitti Eino Leinon runoutta lauluina

*Iltamien puheen piti ulkoministeri Erkki Tuomioja teemalla ”Hella, Eino ja Viro”.

*Poliittisena lausujana esiintyi kansanedustaja Eero Suutari, joka esitti Tarja Karttulan kanssa Leinon runon Kauppasopimus. Kansanedustaja Suutaria haastatteli Iiro Kajas.

*Runoviikon taitteellinen johtaja Taisto Reimaluoto esitti Runoviikon runoilijan Ilpo Tiihosen runoja.

*Ennustuksia tulevaisuuteen luotsasi Vuoden 2011 puhuja Tuula Honkonen.

*Iltamien konserttiosuudessa säveltäjä, laulaja Sanni Orasmaa esitti Leinon runoihin tekemiään sävellyksiä, joita hän on tallentanut Leino levylleen Laulun lapsi.

Ennen iltamien alkua ja väliajalla Kaukametsän aulassa myytiin Eino Leino seuran tuotteita. Iltamien päätteeksi Seura järjesti esiintyjille ja yhteistyökumppaneille iltapalan Eino Leino -talolla. Johtokunta arvioi myöhemmin  iltamia ja totesi ne pääasiassa onnistuneiksi.

Iltamien taloudellinen tulos oli positiivinen, mikä ilmenee erikseen tilinpäätöksestä. Runoviikon ajaksi järjestettiin Elias Lönnrot –seuran kanssa myyntipöytä, josta myytiin seurojen tuotteita. Myynnin organisoi Simo Soininen. Myynnistä huolehtivat vuorollaan seurojen talkoolaiset.

Runokahvilat

Seura järjesti yhteistyössä Kainuun Lausujien ja muiden yhteistyökumppanien kanssa Runokahvilaillat torstaisin Eino Leino –talolla seuraavasti:

17.6. Runokesäkauden avajaiset, perinneleikkejä ja –loruja koko perheelle, vuoden kainuulaisen puhujan julkistaminen, Kainuun lausujat ry,

30.6. Anna Fält –säestyksetöntä yksinlaulua. Kansanlaulun vanhinta perinnettä Suomesta, Karjalasta ja Skandinavista.

7.7. Suomipop- ja –rock –lyriikan helmiä. Laula mukana! Tuomo Karppinen

14.7. Heitä löylyä -konsertti. Vysotskin lauluja, Veikko Pöllänen&Pertti Leinonen

21.7. Runolausujien vapaa lava (ilta peruuntui), Kainuun lausujat ry

28.7. Kaikuja Kalevalasta – Kanteleella Kalevalasta 2000 –luvulle, Eeva-Maria Nivalainen / Musiikin ystävät ry

4.8. Runo elää, esiintyjänä Kainuun kirjailijat ry:n jäseniä

11.8. Tunnelmointia elokuun illassa kevyen musiikin siivin, Marika Mustajärvi (laulu ja piano), Ville Farin (kitara ja laulu) ja Timo Kärnä (kitara ja laulu).

18.8. Paltaniemen kummitusjuttuja elokuun illassa. Tarja Kerttula, Teija Rääpysjärvi ja Taina Surma-aho, Kainuun lausujat ry

Runokahviloiden valmistelua hoiti varapuheenjohtaja Terttu Kvist ryhmänsä kanssa. Runokahviloiden tiedottamista hoiti valmisteluryhmä tai illan järjestäjä. Runokahvilailtoihin osallistui 15-60 henkeä kerrallaan, kesän aikana 217 henkeä.  Illan lipunmyynnistä ja järjestelyistä vastasivat johtokunnan jäsenet kukin vuorollaan. Yhteistyökumppaneina Runokahvilailloissa olivat  Kainuun lausujat ry, Kainuun kirjailijat, Musiikin ystävät ja Eino Leino –talo.

Konsertit

Vesa Hyyryläinen ja Heljä Pylvänäinen ovat esittäneet Eino Leinon runoutta vuonna 2011 seuraavissa tilaisuuksissa:

Kajaanissa Kaukametsän Kouta -salissa Ajaton Eino Leino 28.1. sekä Mustan Seppo ja muita ihmisiä (Eero Schroderus) & Leinoa laulettuna 17.9. (Ilmaistaanko jotenkin Leino-talon keräyksen hyväksi?). Koululaiskonsertit Leino, luonto ja laulu Lohtajan koululla 26.4. ja Teppanan koululla 3.6.

Paltamossa 3.7. Eino Leino -patsaan puhdistustilaisuuksien juonto. Tilaisuudessa laulettiin ja laulatettiin Leinon lauluja. Ajaton Leino -konsertti 11.8 Pirkkolassa Kesäteatterilla, Leinoa Äitienpäivänä -konsertti Paltamon seurakuntatalolla 8.5, Leinoa sotaveteraaneille Mieslahden opistolla 22.9, sekä Leinon runoja laulettuna Sukuseura Savo/Kainuun Väisästen sukukokouksessa 6.8.Vaarantalolla.

Ajaton Eino Leino Sotkamossa:seurakuntatalolla 16.10. sekä Suomussalmella Alvarin salissa 9.10.

Esiintyminen Unkarissa Nyiregyhazan Korkeakoulun kansainvälisellä viikolla 13. -17.4.2011

6. Eino Leino –talo

Eino Leino –taloa hoitaa  talotoimikunta (2+2 jäsentä), johon ovat kuuluneet Esko Piippo, Terttu Kvist, Lasse Lyytikäinen ja Simo Soininen. Talotoimikuntaan on kuulunut myös Eino Leino –talon kehittämisprojektin projektipäällikkö. Talolla on oma budjetti ja toimintasuunnitelma.

Maaliskuussa seurat ostivat Eino Leino –talolla olevan Kapsakan irtaimen omaisuuden sekä Lystinurmi –ladon.

Eino Leino –talon matkailullinen ja kulttuurinen kehittämisprojekti käynnistyi 1.5.2011. Projektipäälliköksi valittiin Saara Uusiheimala-Huttunen. Projektilla on oma kehittämissuunnitelma, jonka toteutumista valvoo ohjausryhmä. Eino Leino –talo sai vuodeksi lahjoituskeräysluvan.

Talon hoitoon ostettiin välineistöä, mm. nurmenleikkuukone. Lystinurmi –latoon laitettiin näyttelyseinät. Talon ylläpidon hyväksi on tehty johtokuntien jäsenten toimesta huomattavan paljon talkootyötä.

Talon kesäaikaiseen aukioloon palkattiin palkkatuella neljä työntekijää. Talo oli auki matkailijoille kesäkuun puolesta välistä elokuun puoleen väliin. Syksyllä talo pidettiin auki lauantaisin ja sunnuntaisin, jolloin palkattuna oli yksi palkkatuella palkattu henkilö. Työnantajana on toiminut Eino Leino –seura.

Talon toiminnan kautta on järjestetty erilaisia tilaisuuksia, mm.

- Eino Leino –hiihto su 20.3.2011

- Elias Lönnrot –kävely ja perhepyöräilypäivä yhteistyössä Kajaanin ammattikorkeakoulun kanssa su 7.5.2011

- Ensimmäiset Paltaniemi –päivät ja Eino Leino –talon kirjapäivät 15.-17.7.2011(yhteistyössä n. 20 järjestäjän kanssa). Tapahtuma palkittiin Koti-Kajaanin kaupunkiteko –palkinnolla.

- Heli Laaksosen runoilta sekä Sofi Oksasen ja Maija Kaunismaan kirjallinen ilta yhteistyössä Kainuun kesäyliopiston kanssa.

- tukikeräyksen avajaistilaisuus Kouta-salissa, jossa esiintyivät Vesa Hyyryläinen (laulu), Heljä Pylvänäinen (piano) ja Eero Schroderus

- Vanhojen tavaroiden rompetori kyläyhdistyksen kanssa la 10.9.2012

- Jouluseimi –näyttely joulukuussa yhteistyössä ammattiopiston kanssa

- Joulumyyjäiset kyläyhdistyksen kanssa 17.-18.12.2011.

Syksyn aikana talolla järjestettiin teatterikurssi yhteistyössä Kajaanin kaupunginteatterin kanssa.

Eino Leino –talo on Kajaanin kotiseutuyhdistyksen jäsen.

7.Muu toiminta

Tuotemyynti

Vuoden aikana Seura myi toimintansa rahoittamiseksi:

*Leino-paitoja

*Eino Leino ja Oulujärvi ja Leinon Kuinka minusta tuli runoilija -julkaisuja

*julisteita

*postikortteja

*kirjamerkkejä ja exlibriksiä

*Leino-kuvalla somistettuja kasseja

*Leino-aiheisilla kuvilla painettuja tulitikkuja

*Matti Koskelan tekemää Paltaniemi–korttia

*Esko Piipon kirjoittamia kirjoja ”Tarinoita Eino Leinosta”, ”Kirjaton Eino Leino” ja ”Keinu, keinu Eino Leino”.

Uutena tuotteena painettiin Runorätti.

Seuran Leino-teosten kokoelmaa on kartutettu Eino Leino –talolle sekä seuran arkistoon että myyntiin.  Seuran Leinoa koskevaa kirjallisuutta on pidetty kirjanäyttelynä Leino –talolla.  Kesällä seuran tuotteita myytiin Eino Leino –talolla. Myynnissä oli Seuran tuotteiden lisäksi antikvariaattikirjallisuutta, jonka hankinnasta puheenjohtaja on huolehtinut.

Tilaisuudet ja edustamiset

Seuran puheenjohtaja Esko Piippo on pitänyt syksyn aikana esitelmätilaisuuksia Eino Leinosta mm. Italialaiselle vierailijaryhmälle 15.2.,  Kansallisille Eläkeläisille 2.3.,Unkarilaisille vieraille Kazarin alueelta 25.3., Miesten piirissä Kainulassa 1.4., Eläkkeensaajille 31.5., Eino Leino –talon kirjapäivillä 15.7., Opettajaeläkeläisille 30.8.,Vanhusten viikon tilaisuudessa 6.10.,Sydänkerhon tilaisuudessa 6.10., Eino Leino ja naiset –tilaisuudessa Raisiossa yhteistyössä Raision lausujien kanssa 11.11.

Puheenjohtaja osallistui myös Jyväskylän (3.4.), Helsingin kirjamessuille (29.-30.10.) sekä Sastamalan Vanhan kirjallisuuden päiville (1.-2.7). Yhteistyössä Kainuun kirjailijanimikkoseurojen kanssa osallistuttiin Oulun kirjamessuille  (11.-12.6.).

Puheenjohtaja osallistui syksyllä Virossa järjestettyyn Grundtving –tapaamiseen eurooppalaisten kirjallisuusmuseoiden kanssa, ja jossa yhteydessä tutustuttiin seitsemään virolaiseen kirjallisuusmuseoon tai kirjailijataloon.

Keväällä ja syksyllä pidettiin Eino Leino –talolla talon ja ympäristön siistimistalkoot yhdessä Lönnrot –seuran kanssa.

Seuran puheenjohtaja julkaisi Nuottipukissa artikkelin Eino Leinon ja laulaja Abraham Ojanperän ystävyyssuhteesta.

Joel Lehtonen –seura vieraili seuran vieraana 8.10.2011 haluten tutustua ennen kaikkea Eino Leino –talon ylläpitoon.

Nettisivut

Seuran nettisivustoja on päivitetty. Sivut jakautuvat kolmeen osaan: seuran yhdistystoimintaan, Eino Leinoa koskevaan tietoon ja Eino Leino –taloa koskevaan tietoon. Sivuille on lisätty valokuvia. Netin välityksellä Seuralle on tehty tiedusteluja Leinon runoudesta ja ilmoittauduttu myös jäseneksi. Netin kautta tulleisiin kyselyihin on vastannut puheenjohtaja. Netin kautta on myyty myös tuotteita. Seuran www-sivuilla vierailee päivittäin 40-60 kävijää.

Jäsenyydet

Seura liittyi matkailijayhdistys Oulujärven jättiläisten jäseneksi. Seuran puheenjohtaja Esko Piippo toimii Oulujärven jättiläisten puheenjohtajana. Seura on Kajaanin kaupunkikeskustayhdistys ry:n jäsen.  Seura on valtakunnallisen Suomen Kirjailijoiden Nimikkoseura ry:n (Nimikot) jäsen. Seuran puheenjohtaja Esko Piippo on toiminut Nimikkoseuran johtokunnassa. Seura on käyttänyt Kirjailijanimikkoseuran www-sivuja tiedottamiseen. Seura on myös Kajaanin museo- ja kotiseutuyhdistyksen jäsen.

Hyväksytty seuran johtokunnassa 25.3.2012

Hyväksytty seuran vuosikokouksessa 26.4.2012