Seuran toimintakertomus 2010

KAINUUN EINO LEINO -SEURA RY

Vuoden 2010 toimintakertomus

1. Yleistä

Kulunut vuosi oli Seuran 36. toimintavuosi. Seura teki tunnetuksi kirjailija Eino Leinoa, hänen tuotantoaan ja elämäntyötään. Tätä työtä seura on tehnyt Runoviikolla, kokouksissa, Leino-talolla, erilaisissa kulttuuritilaisuuksissa, kirjamessuilla, lehdistön välityksellä, seuran kotisivujen avulla ja myymällä kulttuurituotteita sekä tukemalla Eino Leino -talon toimintaa Paltaniemellä. Seura osti yhteistyössä Elias Lönnrot –seuran kanssa Eino Leino –talon Kajaanin kaupungilta.

2. Jäsenistö

Seuran jäsenmäärä oli vuoden 2010 lopussa 137 jäsentä. Seuraan liittyi 9 uutta jäsentä. Maksaneita jäseniä oli 82. Kunniajäseniä seurassa oli 8. Johtokunta poistaa 2 vuotta jäsenmaksunsa maksamatta jättäneet yhdistyksen jäsenet jäsenrekisteristä ja jäsenpostituslistalta.

3. Talous

Seuran talous käy ilmi erillisestä tuloslaskelmasta ja taseesta. Kuluneena toimintavuonna Seura ei saanut apurahoja. Otavan kirjasäätiöltä saatua apurahaa Seuralla on käytettävissä 2500 euroa Eino Leino-talon kuvanäyttelyn uudistamiseen. Kuvanäyttelyn uudistaminen on viivästynyt Eino Leino –talon omistusjärjestelyjen ja työvoimatilanteen heikkouden vuoksi.  Johtokunta esittää vuoden tuloksen 1255,19 euroa siirrettäväksi voitto/tappiotilille.

4. Hallinto

4.1. Johtokunta

Seuran johtokuntaan ovat kuuluneet: puheenjohtaja Esko Piippo, varapuheenjohtaja Terttu Kvist, sihteeri Aarno von Bell ja rahastonhoitaja Kaija Marin. Muina johtokunnan jäseninä ovat toimineet Paavo Blomqvist, Toini Blomqvist, Petra Ebeling, Anja Hongisto, Soili Luukkonen, Pirjo-Leena Koistinen, Heljä Pylvänäinen, Vesa Hyyryläinen, Jouko Siivola ja Simo S. Soininen.

Johtokunta kokoontui vuoden aikana kymmenen (10) kertaa: 28.2., 3.3., 13.4., 25.4.,1.6.,6.9.,19.10., 8.11., ja 16.12. (yht. kokous Lönnrot –seuran kanssa) ja 19.12 (sekä uusi että vanha johtokunta).

Johtokuntaa on toimintavuoden aikana työllistänyt Eino Leino –talon omistussuhteen muutokset ja siihen liittyvät järjestelyt.

Toimintavuoden alussa Seuran johtokunta järjestäytyi työryhmiksi, joille annettiin vuoden 2010 toimintasuunnitelmassa mainittujen tehtävien valmistelu- ja hoitamisvastuu. Seuran johtokunnan jäsenet ovat jakaneet työtehtäviä vuoden aikana.

Seuran historiatoimikunta, jonka tehtävänä on koota seuran hajallaan olevia seuramuisteluksia yhteen, kokosi Eino Leino –talon historiaan liittyviä tietoja ja teki ennen talon ostamista selvityksen Eino Leino –talon historian eri vaiheista. Toimikuntaan kuuluivat Petra Ebeling, Toini ja Paavo Blomqvist ja Tuulikki Yli-Lonttinen.

4.2. Yleiset kokoukset

Seuran kevätvuosikokous pidettiin sunnuntaina 25.4.2010 Eino Leino –talolla. Läsnä oli 20 jäsentä. Kokouksessa vahvistettiin vuoden 2009 tilinpäätös ja myönnettiin johtokunnalle vastuuvapaus sekä hyväksyttiin edellisen vuoden toimintakertomus. Vuosikokouksen puheenjohtajana toimi Lasse Lyytikäinen ja sihteerinä Aarno von Bell. Ennen kokousta Seuran puheenjohtaja Esko Piippo puhui tulevaan kirjaansa perustuen Eino Leinon lapsuuden Paltaniemestä ja Eino Leinon lapsuudesta Paltaniemellä.  Luentotilaisuuden jälkeen ja ennen kokousta seura tarjosi osallistujille kahvit. Jäsenmaksukannon yhteydessä kerättiin vapaehtoista tukimaksua Eino Leino –talon ylläpitämiseksi. Tukimaksu sisällytettiin siihen aloituspääomaan, jonka olimme päättäneet antaa Eino Leino –talon ylläpitoon.

Seuran syysvuosikokous pidettiin Eikan päivänä 17.11. Kaukametsän kansalaisopiston opettajahuoneessa. Läsnä oli 23 jäsentä. Kokouksen puheenjohtajana toimi Lasse Lyytikäinen ja sihteerinä Simo S. Soininen. Syysvuosikokouksessa hyväksyttiin toimintasuunnitelma, talousarvio, jäsenmaksu ja valittiin seuran johtokunta ja tilintarkastajat.

Syysvuosikokouksen jälkeen kokouksen osanottajat osallistuivat Kaukametsän kansalaisopiston luentotilaisuuteen, jossa Reijo Heikkinen luennoi aiheesta ”I.K. Inha Kainuun kuvaajana”.

Seuran puheenjohtajaksi vuodelle 2011 valittiin edelleen Esko Piippo ja hallituksen muiksi jäseniksi Aarno von Bell, Paavo Blomqvist, Toini Blomqvist, Anja Hongisto, Kaija Marin, Petra Ebeling, Terttu Kvist, Heljä Pylvänäinen, Simo S. Soininen, Soili Luukkonen, Jouko Siivola, Stina Rytivaara (uusi), Tapio Karppinen (uusi) ja Vesa Hyyryläinen. Tilintarkastajiksi valittiin Rauli Johansson ja Markku Ruuskanen sekä varatilintarkastajiksi Helvi Leppäniemi ja Sakari Virtanen. Seuran johtokunta valitsi Seuran varapuheenjohtajaksi Terttu Kvistin, taloudenhoitajaksi Kaija Marinin ja sihteeriksi Aarno von Bellin.

Seuraavan vuoden jäsenmaksuksi päätettiin 15 euroa. Yhteisöjäsenmaksuksi määrättiin 50 euroa.

5. Tilaisuudet

Vuoden 2010 aikana Seura oli mukana seuraavien tilaisuuksien järjestämisessä, avustamisessa tai järjesti ne itse.

Kirjan julkistamistilaisuus

Seura osallistui yhteistyössä kustannusosakeyhtiö Edicon kanssa seuran puheenjohtajan Esko Piipon kirjoittaman kirjan ”Keinu, keinu Eino Leino, lapsuus- ja nuoruustarinat” kustantamiseen ostamalla myyntiin tietyn määrän kirjoja. Kirjan julkistamistilaisuus pidettiin Runoviikon avajaispäivänä, Eino Leinon syntymäpäivänä 6.7.. Kustantajan puheenvuoron käytti kirjailija, toimitusjohtaja Hannu Hirvikoski. Vesa Hyyryläinen esitti Heljä Pylvänäisen säestämänä laulun ”Muistatteko muinoin”. Esko Piippo esitteli kirjan. Kustantaja lahjoitti läsnäolijoille kirjan, jonka tekijä singeerasi.

Eino Leino-iltamat

Eino Leino-iltamien valmistelussa on toimittu yhteistyössä Runoviikon kanssa. Ohjelmavalmistelua iltamiin hoitivat Esko Piippo, Heljä Pylvänäinen, Soili Luukkonen. Kajaanin kaupunginhallitus tuki tapahtumaa salivuokran huojennuksella, koska iltamien tuotto meni Eino Leino –talon hyväksi. Myös Kainuun Sanomat tuki Iltamien onnistumista vastaamalla ilmoittelusta. Lavastuksena näyttämöllä oli koivuja. Taustana diakuva Eino Leino –talosta kukkaketoineen. Iltamien ohjelmaa uusittiin siten, että väliajan jälkeinen osa iltamista oli konserttiosuutta.

Ohjelma:

*Seuran puheenjohtaja Esko Piippo toivotti iltamavieraat tervetulleeksi.

*Toni Edelmann ja Eija Ahvo esittivät kolme Eino Leinon runoon Toni Edelmannin säveltämää laulua: Kun kello seisoo (kantaesitys) (Eija), Minä rakastin metsää ja

maailmaa (Toni) ja Me kuljemme kaikki kuin sumussa täällä (Eija ja Toni).

*Iltamien puheen piti professori Kari Sallamaa Eino Leinon kalevalaisuudesta.

*Poliittisena lausujana esiintyi kansanedustaja Merja Kyllönen, joka esitti omia runojaan sekä lauloi. Kansanedustaja Kyllöstä haastatteli Iiro Kajas.

*Leinon Nocturne -runoon sävellettyyn musiikkiin tekemänsä koreografian Lennä, lennäthän esitti Leena Keizer.

*Vuoden 1986 nuori lausuja Matti Kaarlejärvi esitti Eino Leinon teoksesta Kodin kukka ja uhrikuusi runon Kullan luona.

*Konserttiosuudessa Eva Louhivuoren Ele –yhtye esitti Eva Louhivuoren sävellyksiä Eino Leinon runoihin. Yhtyeessä esiintyivät: Eva Louhivuori; laulu, koskettimet,  kitara, Antti Korhola; viulu, mandoliini, laulu, Nicolas Rehn; kitara, melodika, laulu, Juho Kanervo; sello, basso, laulu, Ilkka Tolonen; lyömäsoittimet, laulu. Ryhmä esitti mm. seuraavat runot: Meri kuutamolla, Kun muistelen, Sua katson vaan, Mua pelottaa, Tähtitarha, Kun kello seisoo, Kulkuset, Metsään nukkunut, Yölaulu, Yksilön murhe ja Rauha.

Ennen iltamien alkua ja väliajalla Kaukametsän aulassa myytiin Eino Leino seuran tuotteita. Iltamien päätteeksi Seura järjesti esiintyjille ja yhteistyökumppaneille iltapalan Eino Leino -talolla. Johtokunta arvioi elokuussa iltamia ja totesi ne pääasiassa onnistuneiksi.

Iltamien taloudellinen tulos oli positiivinen, mikä ilmenee erikseen tilinpäätöksestä. Runoviikon ajaksi järjestettiin Elias Lönnrot –seuran kanssa myyntipöytä, josta myytiin seurojen tuotteita. Myynnin organisoi Simo Soininen. Myynnistä huolehtivat vuorollaan seurojen talkoolaiset.

Runokahvilat

Seura järjesti yhteistyössä Kainuun Lausujien ja Kapsakan kanssa Runokahvilaillat torstaisin Eino Leino –talolla seuraavasti:

17.6.  Läpireikätalo – kun mummo oli lapsi, esiintyjänä Seija Mustaneva, Kainuun lausujat ry,

1.7.   Ajaton Leino,  Sanoin ja sävelin Heljä Pylvänäinen ja Vesa Hyyryläinen,

8.7.   Tuoretta Leinoa, Nuoren muusikon ja säveltäjän Eeva Louhivuoren (ELEn keulahahmon) uusia sävellyksiä Leinon runoihin,

15.7.  Hiljaisuuden ääniä, Runollinen pienoisnäytelmä, Pirkko Kupiainen sekä Merja ja Kimmo Koskela /Jukolan taideyhteisö,

22.7.  Eino Leinon lapsuus, Uusimman kirjaprojektinsa löydöistä kertoili Kainuun Eino Leino -seuran puheenjohtaja Esko Piippo,

29.7.  Leinoa miesten malliin, Lausujina Kainuun lausujat ry:n miehet,

5.8.    Runon ilta, Lausujina Kainuun kirjailijat ry:n jäseniä,

12.8.  Tähtirunoja elokuun illassa lausujina Tarja Kerttula, Taina Surma-aho ja Teija Rääpysjärvi, Kainuun lausujat ry.

Runokahviloiden valmistelua hoiti varapuheenjohtaja Terttu Kvist ryhmänsä kanssa. Runokahviloiden tiedottamista on hoitanut puheenjohtaja. Runokahvilailtoihin osallistui 15-60 henkeä kerrallaan. Illan lipunmyynnistä ja järjestelyistä vastasivat johtokunnan jäsenet kukin vuorollaan. Yhteistyökumppaneina Runokahvilailloissa olivat Kapsakka ja Kainuun lausujat ry. Runokahvilailloista uusittiin kaupungissa Tähtirunoilta (11.11.), Eino Leinon lapsuus (14.10.)ja vuoden

2011 puolella Ajaton Leino (28.1.2011).

Konsertit

Toimintavuoden aikana Eino Leino –konsertteja ovat järjestäneet Vesa Hyyryläinen (laulu) ja Heljä Pylvänäinen (piano).  Toukokuussa he saivat Suomen Kulttuurirahaston Kainuun rahaston apurahan Einon Leinon runoihin perustuvan konserttikiertueen järjestämiseen Kainuun kunnissa ja kouluissa. Konsertteja ja esiintymisiä on ollut seuraavasti:
1.7.  Runokahvila Ajaton Leino Eino Leino -talolla
4.7.  Eino Leino –patsaan pesutapahtumassa Paltamossa, Leinon lauluja
6.7.  Esko Piipon Keinu, keinu Eino Leino -kirjan julkaisutilaisuudessa laulu Muistatteko muinoin
24.7. Säisien sukuseuran tilauskonsertti Kainuun Opistolla
15.8. Ajaton Leino –Paltamon kesäteatterilla
17.8. Leino, luonto ja laulu koululaiskonsertit (2 kpl) Paltamon Korpitien koululla
11.9. Kajaanin opettajankoulutusyksikön 110 –vuotisjuhlavastaanotolla laulut Erakon hämmästys ja Filosofeeraava ylioppilas
17.9. Koululaiskonsertti Kajaanin keskuskoululla, Esko Piipon eläkkeelle siirtymisen merkeissä
22.9. Juhani Suortin läksiäiset Kajaanin Raatihuoneella
1.10.  Koululaiskonsertti Kajaanin Normaalikoululla
14.10.Ajaton Leino Kajaanin Opettajankoulutusyksikössä (110-v)
4.11.  Hämeenlinnan lyseon lukio, konsertti, Esko Piipon kanssa

6. Eino Leino –talo

Kapsakka Ky:n irtisanottua Eino Leino –talon vuokrasopimuksen Kajaanin kaupungin kanssa, huomasi Seuran johtokunta Kajaanin ympäristöteknisen lautakunnan esityslistalta, että Eino Leino –talo menossa teknisen toimialan kautta yleiseen myyntiin, mahdollisesti yksityiskäyttöön. Kainuun Eino Leino –seura ja Elias Lönnrot –seura ehdottivat ympäristötekniselle lautakunnalle (17.2.) aikalisän ottamista talon myynnin suhteen, jotta voitaisiin kartoittaa talosta kiinnostuneet tahot. Seura järjesti Eino Leino –talolla yleisen keskustelutilaisuuden (1.3.), johon osallistui kolmisenkymmentä eri yhdistysten edustajaa ja yksityistä kansalaista. Talon kohtalo oli esillä paikallisessa lehdistössä. Helsingin Sanomat kirjoitti Eino Leino –talosta näyttävästi 12.4.2010 Tämän keskustelun pohjalta muutamat yhteisöt kirjelmöivät (14.3.) ympäristötekniselle lautakunnalle ajan varaamiseksi, jotta yhdistykset voisivat selvittää keskenään ketkä voisivat olla talon tulevia omistajia. Loppujen lopuksi Kainuun Eino Leino –seura ja Elias Lönnrot –seura tekivät kaupungille 500 euron hintaisen ostotarjouksen, jonka ympäristötekninen lautakunta hyväksyi (19.5.). Kilpailevana tarjouksena oli yksityisen tekemä tarjous. Seurat sitoutuivat pitämään taloa vähintään viisi vuotta kulttuurikäytössä. Eino Leino –talo siirtyi 1.11.2010 Kainuun Eino Leino –seuran ja Elias Lönnrot –seuran yhteisomistukseen.

Talon hoitamisesta varten asetettiin talotoimikunta (2+2 jäsentä) sekä tehtiin Kainuun Eino Leino –seuran ja Elias Lönnrot –seuran kanssa keskinäinen käyttösopimus. Talolla on oma budjetti ja toimintasuunnitelma.

7.Muu toiminta

Tuotemyynti

Vuoden aikana Seura myi toimintansa rahoittamiseksi:

*Leino-paitoja

*Eino Leino ja Oulujärvi ja Leinon Kuinka minusta tuli runoilija -julkaisuja

*julisteita

*postikortteja

*Maan päälle taivas takokaamme -videota

*kirjamerkkejä ja exlibriksiä

*Leino-kuvalla somistettuja kasseja

*Leino-aiheisilla kuvilla painettuja tulitikkuja

*Eino Leino -laulurunoja kokoelmaa

*Matti Koskelan tekemää Paltaniemi–korttia

*Esko Piipon kirjoittamia kirjoja ”Tarinoita Eino Leinosta”, ”Kirjaton Eino Leino” ja ”Keinu, keinu Eino Leino”.

Seuran Leino-teosten kokoelmaa on kartutettu Eino Leino –talolle sekä seuran arkistoon että myyntiin.

Seuran Leinoa koskevaa kirjallisuutta on lainattu kirjanäyttelyä varten Eino Leino -talolle Kirsi Kilpeläisen Kapsakalle. Seura toimi hyvässä yhteistyössä Eino Leino –taloa ylläpitävän yrittäjän kanssa. Kesällä seuran tuotteita myi Eino Leino –talolla Kapsakka ky. Myynnissä oli Seuran tuotteiden lisäksi antikvariaattikirjallisuutta, jonka hankinnasta puheenjohtaja on huolehtinut. Seura osallistui Kapsakan kanssa talon tunnetuksi tekemiseen.

Esitelmätilaisuudet ja edustamiset

Seuran puheenjohtaja Esko Piippo on pitänyt syksyn aikana esitelmätilaisuuksia Eino Leinosta mm. Martoille (13.10.) ja Kainulan miesten piirille (16.10.), veteraaniopettajille (2.2.), Prikaatin killan kokousväelle (27.2.). Kainulan miesten piirille (5.3. ja 19.11.) ja  Paltaniemen kotiseutuyhdistyksen tarinatupailtaan osallistuneille (2.3.) pj. Piippo esitelmöi Paltaniemen kauppiaista.

Seuran puheenjohtaja kertoi Suomi-Unkari –seuran Kajaanin osaston vuosikokouksessa (27.2.2010) Lönnbohmin veljesten yhteyksistä Unkariin ja unkarilaiseen kulttuuriin.

Puheenjohtaja osallistui myös Jyväskylän (27.-28.3.), Turun (2.-3.10.) ja Helsingin kirjamessuille (29.-31.10.) sekä Sastamalan Vanhan kirjallisuuden päiville (2.-3.7). Yhteistyössä Kainuun kirjailijanimikkoseurojen kanssa osallistuttiin Oulun kirjamessuille yleismessujen yhteydessä (4.-8.8). Leinon lapsuutta käsittelevä kirja oli esittelyssä tapahtumassa. Puheenjohtaja osallistui KirjaKantti kirjallisuustapahtumaan Kuopiossa (2.-5.9.) ja esitteli tapahtumassa uutuusteoksensa. Puheenjohtaja osallistui Kirjavälityksen ”Kirjat kiertueella” tapahtumaan ja esitteli Seinäjoella (21.9.) uutuusteoksen. Paltamon kansalaisopiston järjestämässä (6.10.) Leino –illassa Esko Piippo kertoi Leinon lapsuudesta, lapsuuden perheestä ja lapsuudenajan Paltaniemestä.

Syksyllä pidettiin Eino Leino –talolla ympäristön siistimistalkoot (9.10), jossa raivattiin rantavesakko ja siivottiin pihamaata.

Seuran johtokunnan jäseniä osallistui Kainuun kulttuurifoorumiin Suomussalmella sekä järjestömessuille (14.8.) yhdessä Lönnrot –seuran kanssa.

Seuran puheenjohtaja oli aktiivisesti mukana Veikko Huovisen muistokeräyksen toteuttamisessa yhteistyössä SKS:n kanssa.

Seuran puheenjohtaja osallistui Kainuun kulttuuriyhdistyksen perustavaan kokoukseen (17.5.).

Seuran puheenjohtaja julkaisi Nuottipukissa artikkelin Eino Leinon nuoruuden ihastuksesta Helvi Auvisesta ja hänen Joulun kellot –laulun synnystä.

Kainuun kulttuurirahastolle annettiin selonteko Runokoulun käynnistämiseen tarkoitetun määrärahan käytöstä.

Arne Vasunta lahjoitti Seuralle Eino Leino –taloon Hövelöön kuuluneen (Kaarlo Lönnbohmille) kuuluneen kulmapöydän.

Nettisivut

Seuran nettisivustoja on päivitetty. Sivut jakautuvat kolmeen osaan: seuran yhdistystoimintaan, Eino Leinoa koskevaan tietoon ja Eino Leino –taloa koskevaan tietoon. Sivuille on lisätty valokuvia. Netin välityksellä Seuralle on tehty tiedusteluja Leinon runoudesta ja ilmoittauduttu myös jäseneksi. Netin kautta tulleisiin kyselyihin on vastannut puheenjohtaja. Netin kautta on myyty myös tuotteita. Seuran www-sivuilla vierailee päivittäin 40-60 kävijää. Seurasta tehtiin uusi esite yhteistyössä Kulttuuri Kainuu –projektin kanssa.

Jäsenyydet

Seura on Kajaanin kaupunkikeskustayhdistys ry:n jäsen.

Seura on valtakunnallisen Suomen Kirjailijoiden Nimikkoseura ry:n (Nimikot) jäsen. Seuran puheenjohtaja Esko Piippo on toiminut Nimikkoseuran johtokunnassa. Seura on käyttänyt Kirjailijanimikkoseuran www-sivuja tiedottamiseen.

Hyväksytty seuran johtokunnassa 31.3.2011

Hyväksytty seuran vuosikokouksessa 14.4.2011