Eino Leino -talo

Eino Leino -talon aukiolo

Taloon voi tutustua muulloinkin kuin kesäkaudella erikseen varaamalla, jolloin peritään 50 €:n maksu. Ryhmien vierailuista on sovittava erikseen. Varaukset: einoleinotalo@gmail.com tai 045-8849350.

Eino Leino -perinnetalo

Sutelantie 28, 88750 Paltaniemi

Eino Leino -talo kuului vuoden 2014 matkamessujen Vuoden matkakohteeseen, joka on Oulujärven kulttuurikierros:

Kesälauantaisin talossa on yksityistilaisuuksia. Toivomme, ettei niitä häirittäisi vierailuilla.

Eino Leino -talon kirjapäivien aikaan - heinäkuun puolessa välissä - talo on auki myös lauantaina.  Talon piirissä toimii Paltaniemen teatteri, jonka esitysajat näkyvät Paltaniemen teatterin sivuilla.

Lystinurmi-ladossa on kesäisin valokuva- tai kuvataidenäyttely.

Kesäkaudella talo ei peri sisäänpääsymaksua, mutta toivomme, että vierailijat pudottavat 2 €:n kolikon talon kuistilla olevaan "Pelti-Einoon" talon ylläpitämiseksi. Pääsymaksuksi riittää yksi kolikko kesässä.

Taloa vuokrataan koko vuoden yksityistilaisuuksiin, puh. 045-8849350.

einoleinotalo@gmail.com

Ks.: www.einoleinotalo.fi

Eino Leino -talo  perinnetalo on rakennettu Elias Lönnrotin (1802-1884) torpan ja Eino Leinon (1878-1926) syntymäkodin Hövelön kopioksi vuonna 1978.

Lönnrot asui Hövelössä 1834-35 ja kokosi sen suojissa Vanhan Kalevalan. Eino Leino eli lapsuutensa (1878-95) Emilia ja Antti Lönnbohmin perheen nuorimpana kymmenestä lapsesta Hövelön kurkihirren alla. Leinon sisaruksina varttuivat Hövelössä myös kirjailija, kriitikko ja teatterimies Kasimir Leino ja monialainen lahjakkuus Oskar Lönnbohm.

Vanha Hövelö purettiin 1970-luvun alussa. Sen ns. Lönnrot -pääty, josta taloa oli jatkettu, oli purettu jo vuosikymmeniä aiemmin. Vanhan Hövelön mukaan rakennettu Eino Leino -perinnetalo vihittiin Paltaniemen kuvakirkon läheisyyteen Eino Leinon syntymäpäivänä vuonna 1978, kun hänen syntymästään tuli kuluneeksi 100 vuotta.

Vuoden 2017 alusta Eino Leino -talon omistaa Eino Leino talon -säätiö sr. Säätiön muodostavat Kainuun Eino Leino -seura ry,  Elias Lönnrot -seura ry ja Paltamon kunta.

Tuki säätiön kulttuurityölle

Talon ylläpitävää säätiötä ja sen kulttuurityötä voi tukea osoittamalla lahjoituksia Eino Leino talon -säätiön tilille

FI77 5760 0320 2501 69

Säätiö ottaa vastaan myös rahallisia lahjoituksia, testamentteja, kirja- ja taidelahjoituksia.

Postiosoite:

Eino Leino talon -säätiö