Toiminta käyntiin kohti tavoitteita

Eino Leino -talon rakennustyöt vireille

Kun vastaperustettu seura luopui Kalevi Tuhkasen idesta rakentaa Leino -talo hänen maalleen, tuli eteen uuden paikan etsintä. Helmikuun 11. päivänä 1976 saattoi Kainuun Sanomat kertoa, että Kainuun Eino Leino -seura oli tehnyt vuokrasopimuksen hehtaarin määräalan vuokraamisesta Sutelan tilan maalta kuvakirkon takaa. Maa-aluuen varsinainen omistaja oli Kainuun Maa- ja metsäsäätiö. Vuokraajan, Sotainvalidien Veljesliiton Kainuun piirin puolesta vuokrasopimuksen allekirjoittivat toiminnanjohtaja Veikko Sukuvaara ja puheenjohtaja Uuno Roikonen. Kainuun Eino Leino -seuran puolesta vuokrasopimuksen allekirjoittivat puheenjohtaja Aslak Fränti ja varapuheenjohtaja Ukko-Pekka Rautakoura. Mukana tilaisuudessa oli myös maanviljelijä Juhani Rimpiläinen, jonka vuokraamalle maalle rakennus aiottiin pystyttää. Rimpiläinen totesi tilaisuuden yhteydessä: "Tosiasiahan on, että menetän hyvää peltomaata. Mutta miten käynee sitten tulevaisuudessa, jos pitävät täällä juhliaan ja minä joudun samanaikaisesti ajamaan sianpaskaa pellolle, niin ei ole juhlavierailla hyvät hajut. Mutta en minä voi olla maanviljelijät ammattiakaan harjoittamatta tämän takia." Vuokrattu alue oli noin hehtaarin alue, kooltaan 120 m x 75 m. Lehtitiedon mukaan synnyinkodin jälkeen alueelle on tarkoitus pystyttää koko entisen Hövelön pihapiiri, joka käsitti yhteensä neljä rakennusta. Vuokrasopimuksen solmimisen aikaan rakennussuunnitelma oli jo piirustuksina ja urakkatarjouksetkin oli ehditty seurassa käsitellä.

Toiset kesäjuhlat

Kainuun Eino Leino -seuran toista Leino -kesäjuhlaa vietettiin Paltaniemen kuvakirkossa. Juhlan tervehdyspuheen piti seuran varapuheenjohtaja Ukko-Pekka Rautakoura. Juhlaan osallistui yli 700 henkeä. Juhlaesitelmän piti kirjailija Inkeri Kilpinen. Juhlan yhteydessä oli tarkoitus muurata tulevan Eino Leino -talon peruskivi, mutta juhlatilaisuuteen mennessä siihen ei saatu viranomaisilta rakennuslupaa. Varapuheenjohtajan mukaan peruskiven muuraus oli päätetty siirtää Kajaanin kapungin 325-vuotisjuhlien yhteyteen, jolloin myös rakennustyöt aiottiin aloittaa. Juhlassa esiintyi mm. Hannu Syrjälahti viisikieliseellä kanteleella esittäen Kellopolkan Kainuusta. Lausuntaa esittivät Anna-Liisa Alanko ja Yrjö Larkovirta. Tilaisuudessa lauloi Lea Jankko. Kirkossa pidetyn tilaisuuden jälkeen Kajaanin Elottaret ja heidän saksalaiset vieraat esittivät kansantanhuja kuvakirkon ja koulun välisellä alueella.

Kesäjuhlien lopuksi julkistettiin seuran julistaman kirjoituskilpailun tulokset. Runokilpailuun oli tullut 50 osallistujaa ja novellikilpailuun 30. Kilpailualueena oli Oulun lääni. Palkintojen yhteissumma oli 10 000 markkaa. Novellikilpailun voitti Anja Hongisto Oulusta ja runokilpailun Pirkko Böhm myöskin Oulusta.