Laulavia latvoja - syviä juuria

Tuotanto: Kainuun Eino Leino -seura ry

Tilaukset: Kainuun Eio Leino -seura ry, Esko Piippo 050-5680320

Kesto: 45 min.

Kainuulaisilla kirjailijoilla on ollut erityinen rooli oman kotiseutunsa tunnetuksi tekemisessä ja ihmisten paikallisidentiteetin luomisessa. Kajaanissa elokuussa pidettävillä Kotiseutupäivillä tämä tulee esille päivien ohjelmassa.  Kainuun Eino Leino -seura on tuottamassa Kotiseutupäiville juonnetun musiikkinäytelmän Eino Leino ja kotiseutu (ohjelma 5.8.2016). Eino Leino ammensi kirjoihinsa runsaita aineksia kotiseutunsa historiallisista aiheista. Syntyi teoksia, kuten Kivesjärveläiset, Simo Hurtta, Kodin kukka ja uhrikuusi ja Elämäni kuvakirja. Lukuisat olivat ne runot, joihin Leino hankki aineksia Oulujärven purjehdusretkien kokemuksista.  Leino kirjoitti kotiseudusta, koska rakasti sitä. ”Kunnioittamalla kotiseutuaan kunnioittaa ihminen omaa isää ja äitiään. Rakastamalla kotiseutuaan rakastaa ihminen oman luomisensa jumalaa. Tutkimalla kotiseutuaan tutkii ihminen olemuksensa alkujuurta”, kirjoitti Leino 1910. Hän jatkoi: ”Ei silti ole tarvis tulla nurkkapatriootiksi tai sokeasti ihailla kotiseutuaan kaikkien muiden seutujen, kylien, kaupunkien tai maakuntien kustannuksella. Mutta niin totta kuin nurkkapatriotismikin on parempi kuin mikään patriotismi, niin totta on voimakas, lämmin isänmaanrakkaus ainoastaan terveen ja elävän kotiseuturakkauden pohjalta mahdollinen. Ja aina ylenevissä ympyröissä: ei ole mitään ihmisyyttä ilman isänmaanrakkautta, ei mitään korkeita, laulavia latvoja ilman syviä juuria ihmisen alkuperäisessä maankamarassa.” (Eino Leino: Kotiseutu, 16.3.1910)

Tältä pojalta olemme luoneet uuden musiikkiesityksen, jossa sotkamolainen, Suomen kulttuurirahaston Lönnrot -mitalilla palkitsema säveltäjä Risto Vähäsarja on säveltänyt Leinon runoihin musiikin. Kirjailija Seppo Kämäräinen on kirjoittanut käsikirjoituksen.Näytelmän draamaohjauksesta huolehtii näyttelijä-ohjaaja Anne Ballini. Näytelmän rooleissa esiintyvät Eija-Riitta Airo-Karttunen (Kajaani), Sisko Haataja (Paltamo), Martti Niskanen (Sotkamo), Juha Vähäsarja (Vaala), jotka laulavat myös näytelmän musiikkiosuudet, sekä kertojana Seppo Kämäräinen. Näytelmän musiikista huolehtivat Risto Vähäsarja (piano) ja Mikko-Pekka Salo (sello). Tausta-asiantuntijana näytelmässä on toiminut Kainuun Eino Leino -seuran puheenjohtaja Esko Piippo. Esityksessä vuorottelevat kertojan juonnot, roolihenkilöiden replikointi kohtauksissa ja laulumusiikki. Esityksen kesto on 45 minuuttia ja se on tilattavissa erilaisiin tilaisuuksiin.