Paltaniemipäivät ja Eino Leino -talon kirjapäivät

Duo Armando avasi kesällä 2012 Paltaniemi -päivät ja Eino Leino -talon kirjapäivät
Myyntitorilta voi ostaa vanhaa kirjallisuutta.
Professori, taiteilija Matti Koskelan ateljeen taidenäyttely
Kirjailijapuheenvuoroja Eino Leino -talolla

Paltaniemi –päivät ja Eino Leino –talon kirjapäivät 12.-14.7.2013

Vuoden 2011 kaupunkiteko

Kajaanin Paltaniemellä järjestetään 12.-14.7.2013  kolmannet Paltaniemi –päivät ja Eino Leino –talon kirjapäivät. Tapahtuma sijoittuu kulttuurihistoriallisesti mielenkiintoiseen ja kauniiseen Paltaniemeen, jolla on rikas menneisyys ja kaunis luonto. Paltaniemen kuvakirkko, keisarin talli, Eino Leino –talo ja  vainajien varvikko kertovat kiinnostavia tarinoita menneisyydestä. Myös monet kulttuurivaikuttajat, kuten kirjailijat Eino Leino, Kasimir Leino, Elias Lönnrot, kuvataitelija T. G. Tuhkanen  ja näyttelijä Aarne Orjatsalo liittyvät alueen historiaan.

Paltaniemi-päivien ja Eino Leino –talon kirjapäivien aikaan Paltaniemellä liikkuu runsaasti matkalaisia. Kainuun kesä on kauneimmillaan. Kuhmossa alkaa Kuhmon kamarimusiikkitapahtuma su 14.7.2013. Tapahtuma palkittiin Koti-Kajaani lehden vuoden 2011 kaupunkitekona.

Paltaniemi –päivät ja Eino Leino –talon kirjapäivät yhdistävät tapahtumiinsa myyntitoreja, esittelyjä, esitelmiä, konsertteja,  esittelykohteita, vanhojen paltaniemeläisten tapaaminen  ja iltatilaisuuksia. Tapahtuman keskeiset paikat ovat n. 10 km Kajaanista Paltaniemen kylän keskustassa Paltaniemen koululla ja Eino Leino –talolla. Avoimia esittelykohteita ovat mm. Paltaniemen kuvakirkko, keisarin talli, Eino Leino –talo, Paltaniemen kotiseutuyhdistyksen koulumuseoaitat Paltaniemen koululla,  Matti Koskelan taiteilija-ateljee, siirtolapuutarha ja Paltaniemen ratsastustalli.

Tapahtumaa on järjestämässä parikymmentä Paltaniemellä toimivaa yhteisöä. Kesän 2013 ohjelma julkaistaan kevään kuluessa.

Myyntitorilta voi ostaa vanhaa kirjallisuutta.
Professori, taiteilija Matti Koskelan ateljeen taidenäyttely
Kirjailijapuheenvuoroja Eino Leino -talolla