Kirjailijavieraat

Unto Salo: Kalevalaiset myytit ja uskomukset I-III (teos on kolmiosainen)(Amanita)
Mervi Laaksonen: Susi (Maahenki)
Kaisa Jaakkola: Hormonitasapaino (Tammi)
Esko Piippo: Keinu, keinu Eino Leino

Eino Leino –talon kirjapäivillä kiinnostavia kirjailijavieraita 11.-13.7.2014

Neljänsillä Eino Leino –talon kirjapäivillä 11.-13,2014 esiintyy mielenkiintoisia kirjailijavieraita. Emeritusprofessori Unto Salo (pe 11.00-12.30) puhuu Kalevalaisista myyteistä ja uskomuksista. Hän on tutkinut pitkään Suomen esihistoriaa ja julkaisi äskettäin 1400-sivuisen kolmiosaisen kirjan Kalevalaiset myytit ja uskomukset Amanitan kustantamana. Kirjaansa Unto Salo kertoo kirjoittaneensa 65 vuotta, joten kyseessä on mielenkiintoinen tutkimusmatka arkeologiaan ja kielitieteeseen.

Satumaarit Myllyniemi ( pe 13.15.-14.15) kertoo Matkaoppaasta Kainuun maagiseen tarinaperintöön, joka julkaistiin  2013. Matkaopas Korpimuseo Wildwood Tales on myös tutkimus, taideteos, kartasto ja liveroolipeli. Lönnrot –seuran puheenjohtaja Lasse Lyytikäinen (pe 14.45-15.30) esittelee Kainuun kulttuuriympäristöohjelman, Katajainen kansa.

Suomen kirjailijaliiton varapuheenjohtaja Hannu Niklander (pe 15.45 - 16.30) kertoo omakohtaisesti omasta kirjailijatiestään. Hannu Niklanderin juuret juuret juontuvat äitinsä kautta Kainuuseen ja kirjailija on useissa teoksissaan käsitellyt Kainuuta.

Kirjapäivien perjantaipäivän ohjelma päättyy Ilmari Kiannon juhlavuoden ohjelmaan Rämsänrannan ruhtinas Ilmari Kianto (pe klo 17.00)

Kainuun Eino Leino –seuran puheenjohtaja Esko Piippo (la 10.00-10.45) on kirjoittanut Eino Leinosta. Keinu, keinu Eino Leino –teos kuvaa Eino Leinon lapsuuden perhettä, Einon sisaruksia ja Einon lapsuustietä aina ylioppilaaksi saakka. Eino Leinon suvun sukuseura, Mustosten sukuseura tekee kesäretken Eino Leino –talon kirjapäiville.  Mustosten sukuseuran puheenjohtaja Päivi Istala (la 12.30-13.30) kertoo vuosistaan Yleisradiossa. Tästä hän on kirjoittanut teoksessa Ristivetoa.

Siina Tiuranniemi (la 11.00-11.45) on kajaanilaissyntyinen esikoiskirjailija, jonka kiitosta saanut romaani Kukkia Birgitalle ilmestyi viime vuonna. Kukkia Birgitalle on hienolla huumorilla kuvattu tarina Miskasta, joka päätyy viemään ”kukkia” sukulaiselleen hoitokotiin.

Mervi Laaksonen (la 14.00-15.00)esittelee Kainuun kirjailijoiden vuoden 2013 Kainuun kirjapalkinnon saaneen Susi –kirjan. Tietokirja Susi on paljon tietämystä tähän keskustelua herättävään petoeläimeen.

Kainuun Lausujat esittävät kainuulaisten kirjailijoiden teksteihin perustuvan koosteen Valo ajallaan aina (la 15.30-16.30).

Sunnuntaina Kainuun kirjailijat esittelevät Kainuun kirjailijoiden vuoden 2013 kirjoittamia teosuutuuksia. Professori Esko Valtaoja ja Tampereen emerituspiispa Juha Pihkala jatkavat 2004 alkanutta keskustelua uskosta ja tiedosta (su 12.30-13.30). Heidän ensimmäinen keskustelukirjansa Nurkkaan ajettu Jumala ilmestyi 2004 ja toinen Tiedän uskovani, uskon tietäväni 2010. Piispa Juha Pihkala pitää myös sanajumalanpalveluksen saarnan sunnuntaina Paltaniemen kirkossa (su klo 10).

Neljättä kirjaansa kirjoittava kajaanilaisyntyinen tietokirjailija, hyvinvointivalmentaja Kaisa Jaakkola (su 14-15) puhuu aiheesta Väsyneestä virkeäksi – miten ravinto vaikuttaa vireystilaan ja uneen.

Kirjapäivien aikaan Paltaniemen teatteri esittää Nummisuutarit lauantaina klo 18 ja sunnuntaina klo 16 ja 20.

Lisätiedot:

Esko Piippo 050-5680320