Teatterin tausta

Teatterin ensimmäinen näytelmä pohjautui Eino Leinon pienoisromaaniin Kivesjärveläiset. Anne Ballini muokkasi tekstin ja dramatisoi sen.
Helkanäyttämö sijaitsi Seurasaaressa.

Teatterin tausta

Paltaniemen teatteri kantaa kolmen paltaniemeläisen teatterimiehen muistoa. Kasimir Leino (1866-1919), Eino Leino (1878-1926) ja Aarne Orjatsalo  (1883-1941) vaikuttivat aikanaan merkittävästi suomalaiseen teatteriin.  Kasimir Leino toimi mm. Kansallisteatterin varajohtajana ja Viipurissa toimineen Maaseututeatterin johtajana. Eino Leino kirjoitti näytelmiä ja toimi teatterikriitikkona Päivälehdessä (Helsingin Sanomissa) ja perusti Suomen ensimmäisen kesäteatterin, Helka -näyttämön. Näyttelijä Aarne Orjatsalo kehitti esikuvallisesti teatteri-ilmaisua näyttämöllä sekä toimi Tampereen Työväen Teatterin johtajana.

Lystinurmi -ladon taakse rakennettiin 2013 Paltaniemen teatterin näyttämö. Perinteisesti, jo vuosien ajan, näyttämöllä on päässyt seuraamaan Anne Ballinin ohjaamia näytelmiä joka kesä.

Menneet näytelmät:
2013: Kivesjärveläiset
2014: Nummisuutarit
2015: Kivenpyörittäjän kylä (Heikki Turunen)
2016: Simpauttaja
2017: Onnen maa