Uuden puheenjohtajan Veikko Leinosen tervehdys seuran jäsenille

29.5.2020

Rakkaat Kainuun Eino Leino seuran jäsenet,

Kainuun Eino Leino seura koki alkuvuodesta 2020 ehkäpä taipaleensa raskaimman kriisin, kun seuralle ei tahtonut löytyä uutta puheenjohtajaa. Samalla seuran aktiivien joukko, jonka saavutuksiin muuun muassa kuuluu Eino Leino -talon ylläpitäminen ja eteenpäinvieminen jo vuosikausien kokemuksella, oli päässyt ikääntymään.

Kajaanilaisena kulttuurivaikuttajana minua kysyttiin seuran puheenjohtajaksi syntyneessä tilanteessa. Seuran johtokunnan pohtiessa jopa seuran lakkauttamista, annoin lopulta suostumukseni tehtävään huhtikuussa 2020. Kainuun Eino Leino seura on liian arvokas kainuulainen kulttuuri-instituutio lakkautettavaksi. Seuran saavutukset ja perinteet ovat mittavat.

Monesti lähellä kuolemaa käyminen tarkoittaa myös lähtöä uudelle tielle aivan uudella asenteella. Toiminnan tarkoitus ja merkitys kirkastuvat ja pystytään ottamaan niitä uudistavia askelia, joita tarvitaan, että mikä tahansa yhteisö pysyy vetreänä ja eteenpäin astuvana. Kuilun reunalla astelun jälkeen elämänvoima voi löytyä aivan uudella taisteluasenteella. Toivon, että Leino seuralle koettu kriisi toimii juuri tämänkaltaisena pontimena.

Omasta puolestani katson tulevaan hyvillä mielin. Näen, että seuralla on paljon mahdollisuuksia jatkaa perustehtäväänsä Leinon perinnön ylläpitämisessä ja uudistua samalla moderniksi kirjallisuusseuraksi, joka voi olla tulevaisuudessa tuomassa vaikkapa lavarunoutta kajaanilaisiin ravintoloihin ja Leinon perintöä kainuulaisiin kouluihin.

Mahdollisuudet ovat monet, mutta matka kohden tarkempia suunnitelmia ja toteutuksia on vasta alussa. Koronan myötä seuran kesän tapahtumat, heinäkuiset Leinon syntymäpäivän vietto ja Eino Leino -talon kirjapäivät, ovat peruuntuneet. Alamme seuraavaksi suunnitella seuran toimintaa syksyn osalta ja pikkuhiljaa katsella myös pidemmälle.

Otamme myös mielellään vastaan uusia jäseniä ja uusia innokkaita toimijoita. Toivon, että jatkossa Kainuun Eino Leino seuran yhteyteen muodostuu hauska ja toisiaan innostava, uusi sekoitus ihmisiä.

Seuran johtokunta on tällä hetkellä sangen iäkäs ja toivomuksena on, että saamme seuraavana syksynä nuorempaa polvea mukaan johtokuntaan. Nyt jo ikääntyvän polven toivomus on, että valtikka seurassa siirtyisi seuraavalle polvelle, joka alkaisi muovata seurasta näköistään. Onnekseni olen kuitenkin jo monesta suusta kuullut, että myös veteraanipolvi haluaa pysyä innolla mukana seuran uudessa vaiheessa.

Tässä tilanteessa uskonkin, että meillä on mainio mahdollisuus rakentaa ylisukupolvinen, persoonallinen kirjallisuusseura, jossa on tilaa monenlaiselle toimijuudelle.

Työ kohden tulevaa on vasta alkuportaallaan, mutta matka on alkanut. Kiitoksia luottamuksesta!

Keväisin terveisin,

uusi puheenjohtajanne Veikko Leinonen