Osta edullinen Leinon runoelma

11.3.2016

Rakkaudesta kirjailija Aino Kallakseen Eino Leino kirjoitti runoelman Juhana Herttuan ja Caterina Jagellonican lauluja, joka ilmestyi rakkaussuhteen päättymisen jälkeen v. 1919. Kirjasta on ilmestynyt kuusi painosta, joista viimeinen painos Otavan kustantamana 2001 ja taiteilija Tapio Tapiovaaran kuvittamana. Kainuun Eino Leino -seura myy kuvitettua teosta hintaan 6 euroa sisältäen postituskulut. Mainio lahjakirja. Myytävä kirja on käyttämötön, ns. painotuore. Kirjaa myydään niin kauan kuin niitä riittää. Tilaa omasi Eino Leino -seuran Yhteydenotto sivujen kautta!

Eino Leino: Juhana Herttuan ja Catharina Jacellonican lauluja

Teos on syntynyt Aino Kallaksen ja Eino Leinon seurustelusuhteesta 1916-1919. Kirjan syntyvaiheita voi seurata Aino Kallaksen Päiväkirjamerkintöjen ja Eino Leinon Aino Kallakselle osoittamien kirjeiden kautta

Helsinki 27.12.1918 Einon kirje Ainolle

”Olen tyynnyttänyt itseni tekemällä runoja Sinusta. Ehkä niistä tulee kokonainen sikermä: ”Juhana Herttuan ja Catharina Jagellonican lauluja”. Yleinen sävy: ruhtinaallinen, kuten sopii meille kahdelle.”

11.1.1919

Leino käyttää kirjeessä Catharina, Jagellon tytär joutsenkaula, Jagellon lapsi, Jagellonica  -nimityksiä rakkautta pursuavassa kirjeessään.

20.1.1919

”Ainoa iloinen asia on, että ”Juhana Herttuan ja Catharina Jagellonican” – siis meidän lauluistamme, Catharina, uhkaa tulla paras runovihkoni. Epäilen vain, tokko koskaan saan valmiiksi sitä, sillä ellei tämä myrsky pian lakkaa laulamasta korvissani, en kestä enää. Rukoile minun puolestani, Catharina! En tahtoisi olla tällainen, mutta en muuta voi. Rukoile, että saisin rauhan kuolemattomalle sielulleni!”

Juhana Herttua, joka on kruununsa kadottanut

14.2.1919 Pensionaatissa

”Olen täällä jo kirjoittanut yhtä ja toista, mm. 5 laulua Catherinen lippaseen: Pastorale, Alba, Lettra, Sonetto ja Catena. Nyt se on täysi ja teosta ladotaan jo Se saa erinomaisen ulkoasun, suomalaisesti vanhanaikaisen ja kuitenkin renessanssityylisen. Alan olla siihen suhteellisen tyytyväinen.”

”Rondon suhteen olit aivan oikeassa. Olen ottanut siitä pois viimeisen säejakson ja muutenkin muuttanut jaksojen järjestystä.”

Kallaksen toimesta Päiväkirjassa lukuisia runoja: Catena, Rondo, Notturno, Capriccio, Canzone.

4.3.1919

”Kun vielä lisään, että odotan tänään ensimmäisiä korjausarkkeja Juh.hertt. & Cath.Jag:n lauluista, voinet nähdä, että olen jotakuinkin kaulaa myöten kirjoitus- ja painomusteessa.”

3.4.1919

”Odotan kärsimättömyydellä meidän runovihkomme valmistumista. Jospa se löytäisi armon edessäsi! Manninen on päivä päivältä ihastuneempi siihen, mutta eihän se ole häntä varten kirjoitettu.”